Mesyuarat Jawatankuasa Penasihat Industri Politeknik Banting ... - Politeknik banting

Mesyuarat Jawatankuasa Penasihat Industri Politeknik Banting ... - Politeknik banting


Mesyuarat Jawatankuasa Penasihat Industri Politeknik Banting ... - Politeknik banting

Posted: 26 Dec 2013 11:21 PM PST

Mesyuarat Jawatankuasa Penasihat Industri <b>Politeknik Banting</b> <b>...</b> - Politeknik banting


Mesyuarat Jawatankuasa Penasihat Industri <b>Politeknik Banting</b> <b>...</b>

Posted: 22 Dec 2013 03:52 AM PST

Mesyuarat Jawatankuasa Penasihat Industri Politeknik Banting Selangor

Posted: 22 Dec 2013 03:29 AM PST

Hear this article

Pada 31Oktober 2013 yang lalu telah diadakan Mesyuarat Jawatankuasa Penasihat Industri di Politeknik Banting Selangor (PBS) dan merupakan kali kedua diadakan pada tahun ini. Antara agenda mesyuarat yang dibincangkan ialah membincangkan halatuju strategik PBS yang merangkumi perkembangan secara holistik dan komprehensif. Mesyuarat ini juga menyentuh penglibatan badan-badan professional yang relevan dalam usaha memupuk jaringan yang lebih erat dengan institusi sebagai salah satu inisiatif mempromosi dan menjenama institusi tersebut.

Pihak PBS mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua ahli Jawatankuasa Penasihat Industri yang telah melapangkan masa untuk hadir ke mesyuarat ini.

Lawatan Pelajar Jabatan Penyenggaraan Pesawat Ke Muzium TUDM

Posted: 24 Sep 2013 12:21 AM PDT

Hear this article

 

Pada 15 Ogos 2013 yang lepas, Jabatan Penyenggaraan Pesawat (JPP), Politeknik Banting Selangor (PBS) telah mengadakan lawatan akademik ke Muzium TUDM Kuala Lumpur, Sungai Besi yang diketuai oleh Cik Norisza Dalila Binti Ismail. Seramai 6 orang pensyarah dan 27 orang pelajar semester 3 dari JPP menyertai lawatan ini.

Muzium TUDM ini dibuka pada tahun 1985 dengan menempatkan hanya lima buah pesawat di dalam satu hangar sebagai pameran kepada orang awam. Walaubagaimanapun, sejajar dengan perkembangan masa, Muzium TUDM kini telah melebarkan sayapnya dengan menempatkan 24 buah pesawat dan helikopter untuk tatapan pengunjung.

           Sesungguhnya, dengan adanya Muzium ini, para pelajar dari JPP dapat meluaskan pengetahuan mereka dalam mengenali sejarah dan jasa setiap pesawat di muzium tersebut.

 

Kursus Asas Paramotor Di PBS

Posted: 16 Sep 2013 06:11 PM PDT

Hear this article

 

 

Kursus Asas Paramotor yang julung-julung kalinya dianjurkan di Politeknik Banting merupakan salah satu program yang dilaksanakan oleh pelajar di bawah kelolaan Kelab Jabatan Penyenggaraan Pesawat. Program ini dikendalikan oleh Kolonel (B) Basir Bin H. Abd Rahman yang berpengalaman dalam menjadi juri serta wakil Malaysia dalam kejohanan dunia paramotor di seluruh dunia. Kursus ini telah menarik penyertaan seramai 47 peserta melibatkan 40 orang pelajar Diploma Kejuruteraan Penyenggaraan Pesawat dan 7 orang pensyarah PBS. Program yang dijalankan ini melibatkan dua fasa iaitu teori dan praktikal paramotor.

Di dalam kelas teori yang diadakan selama 3 hari, pelajar telah didedahkan kepada beberapa topik seperti Theory of Flight, Aviation Law, Weather, Ground and Flight Safety, Airmanship dan Part of Paramotor. Peserta juga didedahkan dengan latihan praktikal yang dibahagikan kepada 2 bahagian iaitu latihan pengembangan payung (kiting) dan pengembaraan menaiki trike. Dalam latihan pengembangan payung, peserta dilatih untuk mengembangkan payung tanpa enjin iaitu dengan mengimbangi payung. Selain itu, peserta juga diajar secara mendalam berkaitan bahagian payung, cara ikatan tali payung, cara mengawal tali payung, jenis tali yang terdapat pada payung, cara lipatan payung dan keselamatan ketika mengendalikan payung. Didapati faktor angin banyak memainkan peranan penting dalam mengembangkan payung.

Program Kursus Asas Paramotor dilihat telah berjaya mencapai objektifnya di mana memberi banyak manfaat kepada pelajar. Bagi Pengarah Politeknik Banting Selangor, Tn Hj. Zulkifli Bin Md. Salleh, melalui program seperti ini pelajar dapat mempelajari kemahiran kepimpinan serta bebolehan dalam menguruskan program. Selain itu, pelajar dapat mengaplikasikan teori bagi kursus Basic Aerodynamic, Propeller dan Aircraft Structure yang berkait rapat dengan Program Diploma Kejuruteraan Penyenggaraan Pesawat. Program ini juga memberi pendedahan kepada pelajar dengan enjin, payung serta kipas paramotor yang hampir sama dengan asas penerbangan kapal terbang. Ini sekali gus memberi peluang kepada pelajar untuk memahami apa yang mereka belajar di dalam kelas dan bengkel sekaligus meningkatkan pencapaian akademik pelajar.

Mesyuarat Penasihat Kurikulum Diploma Kejuruteraan <b>...</b>

Posted: 23 Dec 2013 03:13 AM PST

Mesyuarat Penasihat Kurikulum Diploma Kejuruteraan Penyenggaraan Pesawat (DAM) Jabatan Penyenggaraan Pesawat (JPP) PBS

Posted: 22 Dec 2013 04:10 AM PST

Hear this article

     Pada 9 Disember 2013 yang lalu telah berlangsungnya Mesyuarat Penasihat Kurikulum Diploma Kejuruteraan Penyenggaraan Pesawat (Dam) Jabatan Penyenggaraan Pesawat (Jpp) bersama dengan wakil-wakil dari pihak industri dan Institusi Pengajian Tinggi. Antaranya ialah En. Baharuddin Bin Abd Rahman, (Administration & Employment Head) dari Malaysia Airlines, Engineering Training Department, En. Joel Lim Soon Yeen (Head Maintenance Operation) dari SR Technics, Mejar (Bersara) Zalina Binti Sungip ,Pensyarah dari Fakulti Pengajian Pengurusan Pertahanan,Universiti Pertahanan Nasional Malaysia dan Kapten Mohd Adzmi Ariffin, (Safety & Quality Manager) dari MHS Aviation Berhad.

         Mesyuarat yang dijalankan telah berjaya mencapai matlamatnya di mana pihak industri telah memberi pandangan dan pendapat mereka terhadap kurikulum yang dibangunkan dan secara tidak langsungnya pihak JPP, PBS dapat membuat penambahbaikan terhadap kurikulum yang dibangunkan.

     Mesyuarat ini telah dipengerusikan oleh Pengarah PBS iaitu Tn. Hj Zulkifli Bin Md Salleh dan telah disertai oleh Timbalan Pengarah Akademik, Dr. Norhayati Binti Zakaria bersama 7 orang pensyarah dari Jabatan Penyenggaraan Pesawat, PBS.

Gambar boleh dilihat dengan menekan link url dibawah:

(1) Pautan Gambar

PBS English Camp 2013

Posted: 22 Dec 2013 04:01 AM PST

Hear this article

      Buat pertama kalinya di Politeknik Banting Selangor (PBS), Unit Bahasa Inggeris,JPA telah menganjurkan 'ENGLISH CAMP 2013' yang bertempat di kampus PBS. Program ini telah dilaksanakan oleh 21 pelajar dari Semester 5, Jabatan Penyenggaraan Pesawat (JPP) dengan pemantauan dari pensyarah-pensyarah Bahasa Inggeris. Dengan hasil usaha mereka, program ini telah dapat dilaksanakan selama 3 hari 2 malam iaitu dari 29/11/2013 sehingga 1/12/2013. Seramai 29 orang pelajar telah menghadirkan diri sebagai peserta program.

      Selama program ini dijalankan, pelbagai aktiviti telah dilakukan bersama para fasilitator bukan sahaja pada waktu siang tetapi juga pada waktu malam. Aktiviti yang ditunggu-tunggu oleh peserta adalah 'Jamboree Night' dimana setiap peserta dikehendaki menyediakan persembahan yang kreatif dan unik untuk dipersembahkan kepada para peserta yang lain. Dengan adanya aktiviti-aktiviti ini, para peserta secara tidak langsungnya dapat membina keyakinan diri dalam berkomunikasi di dalam bahasa inggeris selain dapat mengasah bakat yang terpendam.

 Penutupan program ini telah dilakukan oleh Pengarah PBS iaitu Tn Hj Zulkifli Bin Md Salleh . Turut menghadiri pada majlis penutup ini ialah Timbalan Pengarah Akademik (TPA) iaitu Dr. Norhayati Binti Zakaria, En M. Zulfazli Bin Raub Khan, pensyarah JPP serta pensyarah-pensyarah Bahasa Inggeris. Program ini berakhir dengan penyampaian hadiah kepada pemenang dan juga sesi bergambar.

 

**Gambar English Camp 2013 boleh dilihat dengan menekan link dibawah.

(1) Pautan Gambar 1

(2) Pautan Gambar 2

Program Integriti dan Motivasi Kakitangan

Posted: 22 Dec 2013 03:43 AM PST

Hear this article

 

 

Pada 20 November 2013 yang lalu, Unit Pendidikan Agama Islam, JPA telah menganjurkan Program Integriti dan Motivasi Kakitangan bertempat di Dewan Kuliah Utama, Politeknik Banting Selangor (PBS) yang telah dirasmikan oleh Pengarah PBS iaitu Tn.Hj Zulkifli Bin Md Salleh.

           Dr. Ridzwan Bin Bakar telah dijemput sebagai Penceramah Jemputan dari Fakulti Pengurusan, Universiti Multimedia merupakan Pengerusi Pusat Kecemerlangan Bisnes (CeBP) dan juga seorang penulis buku yang terkenal di Malaysia. Beliau telah memberikan dua (2) ceramah pada program ini iaitu Tataurus & Integriti: Membentuk Budaya Kerja Cemerlang serta Integriti dan Seni Ceria di Pejabat kepada para peserta.

Dengan adanya ceramah ini, para peserta dapat mengaplikasikan pemikiran, kemahiran dan strategi yang betul dalam mencapai integriti kakitangan dan organisasi. Selain itu juga, peserta akan terbangun sebagai individu yang sentiasa bermotivasi, berpencapaian tinggi, menunjukkan prestasi berkualiti, mendapat kepuasan kendiri (self-satisfaction) dan memperolehi kestabilan dalam menguruskan kehidupannya sebagai individu dan penjawat awam yang lebih cemerlang.

0 Comment for "Mesyuarat Jawatankuasa Penasihat Industri Politeknik Banting ... - Politeknik banting"