Polnep signed MoU with Politeknik Mukah Sarawak » International ... - Politeknik Mukah Sarawak

Polnep signed MoU with Politeknik Mukah Sarawak » International ... - Politeknik Mukah Sarawak


Polnep signed MoU with Politeknik Mukah Sarawak » International ... - Politeknik Mukah Sarawak

Posted: 09 Apr 2014 03:20 PM PDT

Polnep signed MoU with <b>Politeknik Mukah Sarawak</b> » International <b>...</b> - Politeknik Mukah Sarawak


Polnep signed MoU with <b>Politeknik Mukah Sarawak</b> » International <b>...</b>

Posted: 02 Apr 2014 03:27 PM PDT

Polnep signed MoU with <b>Politeknik Mukah Sarawak</b> » International <b>...</b>

Posted: 10 Jun 2012 10:09 PM PDT

As its attempt to gain its vision and to internationally allow massive knowledge transfer, Politeknik Negeri Pontianak (polnep) seeks to have mutual cooperation with overseas universities and colleges. For that purpose, on 29 May 2012, Polnep and Politeknik Mukah Sarawak (PMU) agreed to enter into a cooperation by signing a Memorandum of Understanding (MoU). The signing ceremony was held at Polnep's rectorate building, Pontianak. It was conducted by the Director of Polnep, Mahyus, S.Pd, SE, MM along with his counterpart , Deputy Director of PMU, Abdubrani Bin Yunus.

 The MoU states the two parties' agreement in doing academic and Research cooperation which covers Student Exchange, Academic Staff Exchange, Joint Research Program, Strategic Staff Partner Program, Joint Venture Entrepreneurship Program and Polytechnic and Higher Education Platform Sources to Indonesia. The two parties agree to ensure the  implementation of the MoU in five years starting from the date of signing.

Kerjasama lahir tenaga kerja SCORE - The Borneo Post Online

Posted: 28 Mar 2014 04:31 PM PDT

by Abang Ismail Abang Su'ud. Posted on March 29, 2014, Saturday

BINTULU: Jalinan kerjasama antara Lembaga Kemajuan Bintulu (BDA) dan institusi pendidikan teknikal dilihat mampu membantu menyediakan keperluan tenaga kerja mahir di Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (SCORE).

Pengurus Besar BDA Datu Mohidin Ishak berkata, kerjasama itu bukan sahaja membantu dari segi penyediaan keperluan tenaga kerja, malah memudahkan pelajar di institusi pendidikan terbabit menjalani latihan praktikal di sini.

"Kerjasama ini amat bermakna untuk Bintulu dan Mukah melalui nota persefahaman dalam pembangunan negeri ini dan negara," katanya pada Majlis Menandatangani Nota Persefahaman (NoU) antara BDA dan Politeknik Mukah di Wisma Bintulu, semalam.

Beliau berkata, kerjasama yang dijalinkan merupakan satu usaha yang dipercayai amat berguna dan efektif.

Katanya, sebelum ini BDA turut menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan beberapa institusi pendidikan tinggi lain seperti Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Universiti Curtin Sarawak bagi memudahkan kerjasama dalam beberapa bidang.

"Curtin Sarawak merupakan universiti teknikal menyediakan latihan dalam kejuruteraan dan membuat kajian kejuruteraan berkaitan punca banjir dan rawatan sisa buangan, kajian audit aliran sistem jalan raya dan perparitan di Bintulu," ujarnya.

Justeru, katanya, BDA gembira dapat bekerjasama dengan Politeknik Mukah yang relevan dalam menyediakan keperluan sumber tenaga kerja dalam bidang teknikal.

Menurut Mohidin, ini merupakan usaha baik antara Mukah dan Bintulu dalam membantu kerajaan negeri merancakkan pembangunan SCORE.

"Bukan sahaja pembangunan di Bintulu, tetapi kami melihat kawasan dari Bintulu hingga ke Balingian, Mukah dan Tanjung Manis dalam lingkungan SCORE termasuk Suai, Niah hingga ke Miri," jelasnya.

Katanya, dengan pembinaan jalan pesisir (Kuala Serupai-Kuala Tatau) Bintulu hingga ke Mukah sejauh 11 kilometer serta pembinaan beberapa jambatan di Kuala Tatau, BDA berperanan menambah baik sistem pengangkutan di dua kawasan itu dengan kajian kemungkinan pembinaan sistem kereta api.

"Reka bentuk terperinci sistem pengangkutan itu bermula dari Samalaju ke Bintulu dan seterusnya ke Mukah dan Tanjung Manis," katanya.

Jelasnya, sistem pengangkutan di kawasan itu akan ditambah baik dan pihaknya turut membuat kajian pelan induk pembangunan Daerah Perniagaan Berpusat (CBD) di kawasan Jepak hingga ke Kuala Tatau dan Sangan.

"Dengan semua pembangunan yang dirancang itu, maka keperluan sumber tenaga kerja amat penting," katanya.

Rombongan Politeknik Mukah terdiri daripada Timbalan Ketua Pengarah (Strategik) Jabatan Pengajian Politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia Shabudin Man, Pengarah Politeknik Mukah Abdubrani Yunus, Timbalan Pengarah (Akademik) Ahmad Masduki Selamat dan Timbalan Pengarah (Sokongan Akademik) Abdul Aziz Talib.

Selain itu, Ketua Jabatan Kejuruteraan Awam Suhaili Aleh, Ketua Unit Perhubungan dan Latihan Industri Harmen Muda, Pegawai Perhubungan dan Latihan Industri, Kang Chia Yang dan Pegawai Perhubungan Awam, Ivy Stephen Sekai.

Hadir sama Setiausaha BDA Siti Aishah Othman dan pengurus-pengurus kanan BDA.

Print Friendly
0 Comment for "Polnep signed MoU with Politeknik Mukah Sarawak » International ... - Politeknik Mukah Sarawak"