Day 1 - Bermaloi Bersama Pelajar <b><b>Politeknik Hulu Terengganu</b> <b>...</b> - Politeknik Hulu Terengganu

Day 1 - Bermaloi Bersama Pelajar <b><b>Politeknik Hulu Terengganu</b> <b>...</b> - Politeknik Hulu Terengganu


Day 1 - Bermaloi Bersama Pelajar <b><b>Politeknik Hulu Terengganu</b> <b>...</b> - Politeknik Hulu Terengganu

Posted: 21 Nov 2015 11:38 PM PST

Day 1 - Bermaloi Bersama Pelajar <b><b>Politeknik Hulu Terengganu</b> <b>...</b> - Politeknik Hulu Terengganu


Day 1 - Bermaloi Bersama Pelajar <b><b>Politeknik Hulu Terengganu</b> <b>...</b>

Posted: 16 Nov 2015 11:06 PM PST

Black Lily @ Janggut Adam

19 Mac 2015

Bertolak dari rumah jam 10.30pagi, singgah mencari air minuman 4 kotak untuk program dan sedikit bekalan untuk lepak2 minum nanti. Masing-masing naik kenderaan sendiri, sebab banyak barang nak bawak untuk program kali ini. 12.00 tengahari, ManG n Garfu sampai di pekan air mawang, singgah di kedai CENDOL bertentangan dengan simpang ke Ulu Yuh. Singgah makan tengahari sambil tunggu Kpu It tiba. 

sekadar hiasan

Perjalanan dari Seremban menuju ke Rembau dan seterusnya memasuki simpang Inas di sebelah kiri. Permulaan simpang dari Kg Batu menuju ke Kg Kuala Johol, akan jumpa simpang tiga dan amik kanan menuju ke Pekan Johol,

Kg Batu, Rembau, Negeri Sembilan
14 km dari Kg Batu ke Kg Inas.

Terus ke depan akan lalu Kg Nuri dan seterusnya Simpang Renggoh. Kalau nak ke Batu Maloi, Simpang Renggoh pun boleh dilalui selepas SMK Undang Abdul Manap. 

Nak masuk ikut Pekan Air Mawang pun takde hal. Boleh membeli belah skit. Banyak barang penting seperti kasut getah, lampu suluh, bahan makanan boleh didapati di kedai2 berhampiran.

Perjalanan dari Seremban ke Pekan Air Mawang ambil masa lebih kurang 1 jam melalui beberapa kampung kecil dan permandangan indah kawasan kampung dan banjaran bukit.

welcome to Batu Maloi

Dari Pekan Air Mawang ke Pintu Gerbang Gua Batu Maloi amik masa 15minit. Kita akan lalui beberapa kg dan beberapa kawasan pertanian yg dahulunya bendang sawah. Kini dipajak oleh petani luar untuk tanaman sayur-sayuran.

2.00 petang

Dah sampai, kami semua setup tempat istirehat kami di satu wakaf berhampiran surau. Senang nak pantau peserta nanti. Semua kelengkapan dibawa keluar, dan dah siap semua, kami pergi melihat kemudahan yang ada di sekeliling kawasan camping.

dewan makan
tandas dan bilik air

Tandas, tapak perkhemahan, dewan serbaguna, surau, bekalan air, dan elektrik. Pastikan mana-mana pokok yang berisiko untuk tumbang, perhatikan kalau ada dahan2 mati,

tapak perkhemahan lelaki
campsite perempuan
surau

Semuanya untuk keselamatan peserta. Bila dah puas hati, kami bantu en joe uruskan tapak camp mana-mana yang masih belum siap.

En Hazzain tiba jam 3.00 petang bersama-sama isteri, 2 orang anak dan 1 anak buah. Jauh perjalanan dari Keratong Pahang. Datang semata-mata untuk menguruskan program kali ini.

5.00 petang

Sekumpulan peserta tiba, berjalan kaki masuk sambil membawa beg pakaian dan kelengkapan mereka. Di iringi oleh beberapa ekor anak lembu yang memang suka dengan orang ramai yang datang ke Batu Maloi. Riuh rendah bising budak budak nie melihat kelakuan anak lembu yang tak takut orang tu.

Peserta yang tiba di sambut mesra dan barang-barang ditempatkan sementara di atas dewan serbaguna sebelum di jemput untuk minum petang.

5.45 petang

Setelah selesai solat, peserta di jemput ke dewan serbaguna untuk di beri taklimat. Antara taklimat penting adalah Taklimat Lokasi, Taklimat Program dan Taklimat Keselamatan. Taklimat di berikan oleh En Hazzain selaku kem komander bagi program kali ini. 

Taklimat oleh Kem Komander

Seramai 37 orang peserta dari pelbagai negeri di Malaysia dan 2 orang pensyarah serta 2 pilot bas datang dari Politeknik Hulu Terengganu untuk diMALOIkan oleh kami.

En Fahimdin ( oren ) dan Puan Anne rancak berbual
En Garfu sedang mengedarkan Borang Deklarasi kepada peserta
Kpu It bersemutar di leher turut serta memperkenalkan diri.

6.30 petang

Taklimat Perkhemahan dan Pemasangan Khemah diberikan oleh En Garfu kepada peserta supaya peserta tahu bagaimana pemilihan kawasan sesuai untuk pemasangan khemah, Do n Dont ketika perkhemahan dan Keselamatan ketika berkhemah.

Penerangan oleh Fasilitator Garfu

Ilmu perkhemahan ini penting bagi kelancaran program agar peserta tahu menguruskan khemah dengan baik dan selamat sepanjang aktiviti perkhemahan.

Peserta sporting membantu mengendalikan khemah

9.00 mlm

Setelah selesai memasang khemah, peserta bersiap sedia untuk solat Maghrib dan makan malam. Sesudah selesai, peserta naik ke dewan untuk aktiviti Suai Kenal dan Taklimat Leave No Trace oleh En ManG.


Taklimat LEAVE NO TRACE;
7 principal Leave No Trace
LnT logo

Aktiviti Suai Kenal oleh En ManG, menggunakan pendekatan komunikasi 2 hala, peserta diminta memperkenalkan diri kepada semua yang hadir dan mereka akan disoal serba sedikit oleh fasilitator untuk maklumat awal mengenai latar belakang masing-masing.

Tidak terkecuali pihak fasilitator dan pensyarah pengiring. Mereka juga turut diminta untuk memperkenalkan diri. Banyak soalan ditanya bila kene turn fasilitator, memang pandai peserta menyakat kami.

Untuk sesi icebreaking oleh En ManG, pendekatan Silence Command digunakan kepada peserta.

Peserta diminta melaksanakan tugas dalam keadaan bisu tanpa suara. Memang susah bila tidak boleh bersuara, hanya bahasa isyarat digunakan oleh peserta untuk menjayakan arahan.

Dan akhir sekali, peserta yang berkumpul ikut bulan kelahiran pada bulan MAC disoal seorang demi seorang (4 orang ). Ada seorang peserta yang akan menyambut birthdaynya di Batu Maloi pada 20hb Mac 2015. 4 peserta yang lahir di bulan Mac terkejut bila mendapat hadiah hari lahir dari fasilitator. hehehe.

12.00 tengah malam

Selesai minum malam, peserta dikumpul di luar dewan serbaguna bagi taklimat untuk aktiviti seterusnya.

Aktiviti 'Ketupa Ketupu';

taklimat ketupa ketupu oleh En Garfu
khusyuk mendengar taklimat, bercampur gaul perasaan takut nak masuk hutan.

Dalam aktiviti ini, peserta akan dibawa masuk ke hutan melalui rentis sedia ada untuk menikmati waktu malam di dalam hutan.

Kpu It sebagai runner

Pemerhatian keadaan hutan dan isinya pada waktu malam memberi peluang kepada fasilitator untuk mengubah perspektif negatif peserta terhadap hutan.

seronok nampak

Segala apa yang mereka rasa, bau, dengar, sentuh dan lihat sepanjang aktiviti akan dikongsikan dan diolah bersama-sama fasilitator sehingga peserta dapat maklumat jelas mengenai apa yang mereka lalui sepanjang aktiviti.

cengkerik je yang dijumpai
peserta sedang menikmati suasana hutan pada waktu malam
yang tidur, yang kentut, yang layan perasaan, semua ada.

1.45 pagi

Peserta dibawa keluar dari laluan rentis hutan ke tapak perkhemahan. Semua peserta dikumpulkan setempat dan diambil bilangan semua bagi mengelakkan kehilangan.

Alhamdulilah tiada apa2 yang buruk berlaku sepanjang aktiviti Ketupa Ketupu.

Aktiviti ditutup dengan sedikit rumusan oleh En ManG berkaitan dengan aktiviti yang telah dijalankan. Dan berharap peserta dapat sesuatu dari aktiviti yang dilaksanakan.

#TakKenalMakaTakCinta

#LeaveNoTrace

bersambung............

Senarai Dan Perbezaan <b>Politeknik</b> Premier, Konvensional dan

Posted: 21 Oct 2015 11:16 PM PDT

Berikut adalah senarai dan juga perbezaan Politeknik Premier, Politeknik Konvensional dan Politeknik METrO kelolaan Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (KPM).


Politeknik Premier

Politeknik Premier adalah politeknik yang setaraf dengan IPTA/universiti. Ia hanya menerima pelajar yang mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM. Politeknik Premier menawarkan program pengajian pada peringkat Diploma, Diploma Lanjutan dan Ijazah Sarjana Muda. Ia tidak menawarkan program peringkat sijil.

Permohonan adalah melalui UPU Online dan terbuka kepada pelajar sepenuh masa dan separuh masa.

Berikut adalah senarai Politeknik Premier setakat ini:

  1. Politeknik Ungku Omar (PUO), Ipoh, Perak
  2. Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (PSA), Shah Alam, Selangor 
  3. Politeknik Ibrahim Sultan (PIS), Pasir Gudang, Johor


Politeknik Konvensional

Politeknik Konvensional berada di bawah kategori TEVT (Technical Education and Vocational Training) dan ILKA (Institut Latihan Kemahiran Awam). Politeknik Konvensional menerima pelajar lepasan SPM dan setaraf. Program atau kursus yang ditawarkan ialah pada peringkat Sijil dan Diploma. Kursus ditawarkan dalam bentuk kursus sepenuh masa  dan separuh masa / secara sambilan.

Permohonan boleh dibuat secara online melalui portal UPU atau politeknik.

Berikut adalah senarai Politeknik Konvensional setakat ini:

  1. Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah (POLISAS), Kuantan, Pahang
  2. Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah (POLIMAS), Jitra, Kedah
  3. Politeknik Kota Bharu (PKB), Ketereh, Kelantan
  4. Politeknik Kuching (PKS), Sarawak
  5. Politeknik Port Dickson (PPD), Negeri Sembilan
  6. Politeknik Kota Kinabalu (PKK), Menggatal, Sabah
  7. Politeknik Seberang Perai (PSP), Permatang Pauh, Pulau Pinang
  8. Politeknik Melaka (PKM), Malim, Melaka
  9. Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin (PSMZA), Dungun, Terengganu
  10. Politeknik Merlimau (PMM), Melaka
  11. Politeknik Sultan Azlan Shah (PSAS), Behrang, Perak
  12. Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah (PTSB), Kulim, Kedah
  13. Politeknik Sultan Idris Shah (PSIS), Sungai Lang, Selangor
  14. Politeknik Muadzam Shah (PMS), Pahang
  15. Politeknik Balik Pulau (PBU), Pulau Pinang
  16. Politeknik Jeli (PJK), Kelantan
  17. Politeknik Mukah (PMU), Sarawak
  18. Politeknik Nilai (PNS), Bandar Enstek, Negeri Sembilan
  19. Politeknik Banting (PBS), Selangor
  20. Politeknik Mersing (PMJ), Johor
  21. Politeknik Hulu Terengganu (PHT), Kuala Berang, Terengganu
  22. Politeknik Sandakan (PSS), Sabah
  23. Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin (PTSS), Arau, Perlis
  24. Politeknik Kuala Terengganu (PKKT), Terengganu
  25. Politeknik Pagoh (PPJ), Johor (kini menumpang di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan)


Politeknik METrO

Politeknik METrO (Maximising Education & Training Opportunities) merupakan sebuah institusi pendidikan dan latihan bagi memenuhi keperluan sosio ekonomi tempatan dan wilayah dalam bidang industri yang berorientasikan perkhidmatan dan perdagangan.

Sasaran pelajarnya ialah lepasan SPM dan golongan pekerja yang memerlukan upskilling dan re-skilling. Pembelajaran dijalankan secara virtual learning dan melibatkan komponen on the job training.

Politeknik METrO terletak di pusat bandar dan tidak menyediakan asrama untuk pelajar.

Permohonan boleh dibuat secara online melalui UPU atau politeknik.

Berikut adalah senarai Politeknik METrO setakat ini:

  1. Politeknik METrO Kuala Lumpur (PMKL), Kuala Lumpur
  2. Politeknik METrO Kuantan (PMKU), Pahang
  3. Politeknik METrO Johor Bahru (PMJB), Johor
  4. Politeknik METrO Tasek Gelugor (PMTG), Permatang Pauh, Pulau Pinang (kini menumpang di Politeknik Seberang Perai, Permatang Pauh, Pulau Pinang)
  5. Politeknik METrO Betong (PMB), Sarawak

Semoga maklumat mengenai jenis-jenis dan perbezaan politeknik di atas dapat membantu anda memilih politeknik terbaik untuk melanjutkan pelajaran.

Ranking: 5

0 Comment for "Day 1 - Bermaloi Bersama Pelajar <b><b>Politeknik Hulu Terengganu</b> <b>...</b> - Politeknik Hulu Terengganu"