Polnep signed MoU with Politeknik Mukah Sarawak » International ... - Politeknik Mukah Sarawak

Polnep signed MoU with Politeknik Mukah Sarawak » International ... - Politeknik Mukah Sarawak


Polnep signed MoU with Politeknik Mukah Sarawak » International ... - Politeknik Mukah Sarawak

Posted: 18 Apr 2014 03:58 PM PDT

Polnep signed MoU with <b>Politeknik Mukah Sarawak</b> » International <b>...</b> - Politeknik Mukah Sarawak


Polnep signed MoU with <b>Politeknik Mukah Sarawak</b> » International <b>...</b>

Posted: 09 Apr 2014 03:26 PM PDT

by Abang Ismail Abang Su'ud. Posted on March 29, 2014, Saturday

BINTULU: Jalinan kerjasama antara Lembaga Kemajuan Bintulu (BDA) dan institusi pendidikan teknikal dilihat mampu membantu menyediakan keperluan tenaga kerja mahir di Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (SCORE).

Pengurus Besar BDA Datu Mohidin Ishak berkata, kerjasama itu bukan sahaja membantu dari segi penyediaan keperluan tenaga kerja, malah memudahkan pelajar di institusi pendidikan terbabit menjalani latihan praktikal di sini.

"Kerjasama ini amat bermakna untuk Bintulu dan Mukah melalui nota persefahaman dalam pembangunan negeri ini dan negara," katanya pada Majlis Menandatangani Nota Persefahaman (NoU) antara BDA dan Politeknik Mukah di Wisma Bintulu, semalam.

Beliau berkata, kerjasama yang dijalinkan merupakan satu usaha yang dipercayai amat berguna dan efektif.

Katanya, sebelum ini BDA turut menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan beberapa institusi pendidikan tinggi lain seperti Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Universiti Curtin Sarawak bagi memudahkan kerjasama dalam beberapa bidang.

"Curtin Sarawak merupakan universiti teknikal menyediakan latihan dalam kejuruteraan dan membuat kajian kejuruteraan berkaitan punca banjir dan rawatan sisa buangan, kajian audit aliran sistem jalan raya dan perparitan di Bintulu," ujarnya.

Justeru, katanya, BDA gembira dapat bekerjasama dengan Politeknik Mukah yang relevan dalam menyediakan keperluan sumber tenaga kerja dalam bidang teknikal.

Menurut Mohidin, ini merupakan usaha baik antara Mukah dan Bintulu dalam membantu kerajaan negeri merancakkan pembangunan SCORE.

"Bukan sahaja pembangunan di Bintulu, tetapi kami melihat kawasan dari Bintulu hingga ke Balingian, Mukah dan Tanjung Manis dalam lingkungan SCORE termasuk Suai, Niah hingga ke Miri," jelasnya.

Katanya, dengan pembinaan jalan pesisir (Kuala Serupai-Kuala Tatau) Bintulu hingga ke Mukah sejauh 11 kilometer serta pembinaan beberapa jambatan di Kuala Tatau, BDA berperanan menambah baik sistem pengangkutan di dua kawasan itu dengan kajian kemungkinan pembinaan sistem kereta api.

"Reka bentuk terperinci sistem pengangkutan itu bermula dari Samalaju ke Bintulu dan seterusnya ke Mukah dan Tanjung Manis," katanya.

Jelasnya, sistem pengangkutan di kawasan itu akan ditambah baik dan pihaknya turut membuat kajian pelan induk pembangunan Daerah Perniagaan Berpusat (CBD) di kawasan Jepak hingga ke Kuala Tatau dan Sangan.

"Dengan semua pembangunan yang dirancang itu, maka keperluan sumber tenaga kerja amat penting," katanya.

Rombongan Politeknik Mukah terdiri daripada Timbalan Ketua Pengarah (Strategik) Jabatan Pengajian Politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia Shabudin Man, Pengarah Politeknik Mukah Abdubrani Yunus, Timbalan Pengarah (Akademik) Ahmad Masduki Selamat dan Timbalan Pengarah (Sokongan Akademik) Abdul Aziz Talib.

Selain itu, Ketua Jabatan Kejuruteraan Awam Suhaili Aleh, Ketua Unit Perhubungan dan Latihan Industri Harmen Muda, Pegawai Perhubungan dan Latihan Industri, Kang Chia Yang dan Pegawai Perhubungan Awam, Ivy Stephen Sekai.

Hadir sama Setiausaha BDA Siti Aishah Othman dan pengurus-pengurus kanan BDA.

Print Friendly

Kerja tapak projek lapangan terbang baharu <b>Mukah</b> bermula <b>...</b>

Posted: 15 Apr 2014 05:18 PM PDT

KUCHING: Kerja peringkat awal projek pembinaan lapangan terbang baharu Mukah bernilai RM133 juta di kawasan pinggir pantai tengah Sarawak akan dimulakan hari ini.

Menteri Pembangunan Infrastruktur dan Perhubungan Dato Sri Michael Manyin Jawong berkata, kerja-kerja untuk tapak lapangan terbang itu yang dijalankan oleh Hock Peng Furniture and General Contractor Sdn Bhd dijadualkan siap menjelang Disember 2015, sebelum fasa seterusnya yang dianggarkan bernilai RM320 juta dilaksanakan.

"Projek pembinaan lapangan terbang Kod 3C yang boleh menampung pesawat ATR70 berbanding Twin Otter (kapasiti lapan penumpang) dijangka siap sepenuhnya dan boleh mula beroperasi pada tahun 2018, namun kita berharap disiapkan lebih awal.

"Lapangan terbang Kod 3C ini lebih sesuai untuk bandar Mukah yang sedang membangun dan boleh dinaik taraf ke lapangan terbang Kod 4C, bagi pesawat lebih besar seperti Boeing, apabila perlu pada masa hadapan," ujarnya.

Beliau berkata demikian pada majlis menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) pemberian kontrak antara Pengarah Jabatan Kerja Raya (JKR) Sarawak Zuraimi Subki dan Pengarah Urusan Hock Peng Furniture and General Contractor Sdn Bhd Datuk Toh Chiew Hock yang turut dihadiri Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Koridor Wilayah (RECODA) Datuk Amar Wilson Baya Dandot.

Lapangan terbang Kod 3C terbabit yang boleh menampung pesawat ATR72 atau F50 antara lain mempunyai kemudahan landasan sepanjang 1,500 meter dan 30 meter lebar; bangunan terminal seluas kira-kira 3,500 meter persegi; stesen bomba dan penyelamat lapangan terbang Kategori 5, menara kawalan Jabatan Penerbangan Awam (DCA) dan stesen kaji cuaca.

Manyin berkata, lapangan terbang baharu itu akan menyediakan perhubungan baharu di sepanjang kawasan pantai yang akan mengekalkan pembangunan ekonomi didorong oleh Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (SCORE).

Selain Mukah, katanya, kawasan sepanjang 320 meter itu merangkumi Tanjung Manis, Samalaju, Sibu, Bintulu, Sarikei dan Kapit.

Lapangan terbang yang terletak kira-kira tujuh kilometer ke barat daya bandar Mukah itu adalah berhampiran dengan Politeknik dan Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kampus Mukah yang baharu.

Beliau turut merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada kerajaan persekutuan yang telah meluluskan dana berjumlah RM133 juta untuk memulakan projek pembinaan lapangan terbang baharu tersebut.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan di Mukah bulan lepas, kerja pembinaan projek lapangan terbang baharu Mukah itu akan dimulakan tidak lama lagi memandangkan Kementerian Kewangan telah meluluskan dana RM133 juta.

Manyin pada masa sama turut mengumumkan tender bagi kerja peringkat seterusnya adalah terbuka.

"Ia terbuka kepada 20 pembina. Semoga kontraktor terbaik memenangi tender tersebut," katanya.

Print Friendly
0 Comment for "Polnep signed MoU with Politeknik Mukah Sarawak » International ... - Politeknik Mukah Sarawak"