coretan dunia kasih: LIfe Di Politeknik NiLAI - Blog Politeknik Malaysia - Politeknik Malaysia

coretan dunia kasih: LIfe <b>Di Politeknik</b> NiLAI - Blog <b>Politeknik Malaysia</b> - Politeknik Malaysia


coretan dunia kasih: LIfe <b>Di Politeknik</b> NiLAI - Blog <b>Politeknik Malaysia</b>

Posted: 01 Feb 2014 11:31 PM PST

SELAMAT DATANG KE POLITEKNIK NILAI

Politeknik Nilai(PNS), Negeri Sembilan adalah politeknik yang ke-23 ditubuhkan dibawah Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia pada 1 April 2007 dibawah Rancangan Malaysia Ke-9. PNS mula beroperasi di kampus sementara dengan pengambilan pertama pelajar pada Disember 2007.

PNS berpindah ke kampus tetap di Kompleks Pendidikan Bandar Enstek, Negeri Sembilan pada September 2011 di atas tapak seluas 101.5 ekar yang memuatkan 37 blok bangunan pentadbiran, akademik,kamsis dan kediaman staf. Kampus ini mampu menampung pelajar seramai 2,400 orang pelajar dengan kapasiti penginapan di kamsis seramai 1,200 orang pelajar.

PNS mempunyai jumlah kakitangan seramai 67 orang yang terdiri daripada 48 orang pensyarah dan 19 orang staf sokongan. Jumlah pelajar adalah seramai 446 orang pelajar yang sedang mengikuti program Diploma in Business Studies (e-Commerce), Diploma in Islamic Banking and Finance dan Diploma in Logistics and Supply Chain Management.

Dua Jabatan baru iaitu Jabatan Kejuruteraan Mekanikal dan Jabatan Agroteknologi dan Bio-industri akan mula menawarkan program baru masing-masing Diploma in Mechanical Engineering dan Diploma in Landscape and Holticulture pada Sesi Julai 2012.


Logo PNS


Klik pada gambar untuk dapatkan .pdf

peta lokasi

MISI

Politeknik Nilai, Negeri Sembilan beriltizam memenuhi keperluan negara dalam bidang perdagangan dan teknologi serta melahirkan modal insan bernilai tinggi.

VISI

Menghasilkan keperluan modal insan yang bernilai dan berketrampilan melalui pendidikan terkamil dari aspek ilmu, kemahiran dan berakhlak mulia melalui pendidikan bersepadu dan berterusan.

MAKLUMAT TAMBAHAN BOLEH DIDAPATI DI LAMAN UMATA POLITEKNIK NILAI

Permohonan UPU ke IPTA/<b>Politeknik</b>/ILKA Sesi <b>...</b> - <b>Malaysia</b> Tercinta

Posted: 18 Jan 2014 06:36 PM PST

Permohonan secara online untuk kemasukan ke Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan Politeknik Premier sesi akademik 2014/2015 dan permohonan kemasukan ke Politeknik Konvensional/METrO, Kolej Komuniti & Institut Latihan Kemahiran awan (ILKA) bagi ambilan tahun 2014.


Syarat kelayakan memohon

  • Program Sijil, Diploma dan Asasi (untuk lepasan SPM/Setaraf)
    Syarat Am permohonan kemasukan ke IPTA bagi Program Pengajian Lepasan SPM/Setaraf adalah seperti berikut:
    • Warganegara Malaysia dan
    • Memiliki kelayakan Sijil Pelajaran Malaysia/setaraf (SPM/setaraf) dengan mendapat sekurang-kurangnya LIMA (5) kepujian termasuk Bahasa Melayu dan lulus Sejarah

    Program pengajian untuk Bumiputera dan Bukan Bumiputera:

    • Semua program di UITM, program Asasi di UIAM, program Asasi Sains dan program Asasi Alam Bina di UM, program Asasi di UNIMAS, program Asasi di UMS terbuka kepada Bumiputera sahaja.
    • Semua program asasi di UPM, UKM, UPNM, program Asasi Pengajian Islam di UM, program Tahmidi di USIM dan semua program Diploma di UPM, UTM, UPSI, UTHM, UMT, UTeM, UMP, UniMAP dan UniSZA dan Politeknik Premier terbuka kepada pemohon Bumiputera dan Bukan Bumiputera.
  • Program Ijazah Sarjana Muda (untuk lepasan STPM/STAM/Asasi/Matrikulasi/Diploma/Setaraf)
    Syarat Am permohonan kemasukan ke IPTA bagi Program Pengajian Lepasan STPM/Setaraf adalah seperti berikut:
    • Terbuka kepada Warganegara Malaysia yang mempunyai Nombor Kad Pengenalan/My Kad dan Bukan Warganegara Malaysia.
    • Bagi Bukan Warganegara Malaysia perlu memohon terus ke IPTA berkaitan (tak boleh apply online).
    • Lulus SPM atau peperiksaan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan Malaysia serta mendapat kepujian dalam mata pelajaran Bahasa Melayu/Bahasa Melayu. Kepujian Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu Kertas Julai diambil kira; dan
    • Lulus Peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) tahun 2013 dengan mendapat sekurang-kurangnya PNGK 2.00 dan mendapat sekurang-kurangnya:
      • Gred C (NGMP 2.00) dalam mata pelajaran Pengajian Am, dan
      • Gred C (NGMP 2.00) dalam dua (2) mata pelajaran lain, atau
      • Mendapat sekurang-kurangnya PNGK 2.00 di peringkat Matrikulasi/Asasi tahun 2013; atau
      • Mendapat sekurang-kurangnya Pangkat Jayyid di peringkat Sijil Tinggi Agama Malaysia STAM tahun 2013 atau 2012; atau
      • Mempunyai kelulusan Diploma atau kelulusan lain yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan Malaysia dan diluluskan oleh Senat IPTA; atau
      • Lulus peperiksaan STPM Tahun 2012 dan sebelumnya dengan mendapat sekurang-kurangnya Gred C (NGMP 2.00) dalam tiga (3) mata pelajaran termasuk Pengajian Am atau Matrikulasi/Asasi Tahun 2012 dan sebelumnya dengan mendapat sekurang-kurangnya PNGK 2.00 atau STAM tahun 2011 dan sebelumnya dengan mendapat sekurang-kurangnya Tahap Jayyid; dan
      • Mendapat sekurang-kurangnya Tahap 1 (Band 1) dalam Malaysian University English Test (MUET).

permohonan poleknik


Cara Memohon

Permohonan boleh di buat secara online sahaja.

  1. Beli Nombor Unik ID di Bank Simpanan Nasional. Nombor Unik ID akan mula dijual pada 19 Januari 2014 di semua cawangan BSN di seluruh negara.
  2. Apply secara online melalui laman web Aplikasi Sistem Permohonan Kemasukan Pelajar  

    https://online.moe.gov.my/upu/onlineupu/

    Gunakan No. Kad Pengenalan dan No. Unik ID untuk mengakses borang permohonan.


Tempoh permohonan

Tarikh permohonan dibuka ialah 20 Januari 2014 jam 12:00 tengah hari dan tarikh tutup ialah 7 April 2014 jam 12:00 tengah malam.


Maklumat dan panduan

Untuk panduan dan maklumat tepat, lengkap dan terkini berkaitan permohonan, sila layari laman web Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar (UPU)

http://upu.moe.gov.my/web/

⇩ Jom like page FB Malaysia Tercinta ⇩

<b>Politeknik</b> METrO Wardah Puteh - Blog <b>Politeknik Malaysia</b> - Blogger

Posted: 01 Feb 2014 11:42 PM PST

Politeknik METrO Wardah Puteh - <b>Politeknik Metro KL</b> - Blog <b>...</b>

Posted:

Di Malaysia, terdapat tiga institusi Politeknik METro [atau disebut PoliMETrO] yang telah dibina yakni di Kuala Lumpur, Kuantan dan Johor Bharu, manakala 11 lagi PoliMETrO akan dibuka di seluruh Malaysia. Umumnya .

CentRePro Sb: GranuMaS - <b>Politeknik Metro KL</b> - Blog Politeknik <b>...</b>

Posted:

Colombo. Politeknik Metro Kuala Lumpur. Politeknik Metro Kuala Lumpur. Share it. Link Lists. http//www.myspace.com/samsonstricycle http://en.tackfilm.se/?id=1271379556187RA22 http://insafmalaysia.blogspot.

&lt;b&gt;<b>Politeknik Metro KL</b>&lt;/b&gt; - Blog Politeknik Malaysia - Blogger

Posted:

Di Malaysia, terdapat tiga institusi Politeknik METro [atau disebut PoliMETrO] yang telah dibina yakni di Kuala Lumpur, Kuantan dan Johor Bharu, manakala 11 lagi PoliMETrO akan dibuka di seluruh Malaysia. Umumnya .

Peserta JOTA <b>di Politeknik</b> Merlimau 9M2PMM keudara <b>di</b> 40 meter <b>...</b>

Posted: 28 Jan 2014 03:05 AM PST

INTELITEK TALK SHOW  A One Day Professional Workshop on Educational and Industrial Approach in CAD/CAM


Date: 26th September 2013 (Thursday)

Time: 8.00 am

Venue: Titanium Hall, Politeknik Merlimau, Melaka. 






















Special thanks to Mr. Mohd As'ri Bin Chik (Deputy Director, Politeknik Merlimau), Mr. Simmathiri (HOD Mechanical Department, Politeknik Merlimau), Mr. Ahmad Bin Tulka (HOD Mechanical Department, Politeknik Kota Melaka), Mr. Zainal Abidin Bin Ab. Kasim (Programme Director), lecturers and students for your cooperation.....:-)    

from 

ASR Padu Sdn. Bhd, Melaka

0 Comments - Blog <b>Politeknik</b> Merlimau - Blogger - <b>Politeknik</b> <b>...</b>

Posted: 01 Feb 2014 03:26 AM PST

JOHOR BAHARU: Politeknik Malaysia akan memulakan empat program pengajian peringkat Ijazah Sarjana Muda di tiga politeknik premiernya, pada sesi pengajian awal September ini.

Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Politeknik Datuk Mohlis Jaafar berkata tiga daripada program itu dilaksanakan sepenuhnya oleh politeknik manakala satu dijalankan secara berkembar dengan Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) di Batu Pahat.

"Tiga kursus yang dilaksanakan sepenuhnya adalah Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) Pengurusan Pelancongan dan Hospitaliti Antarabangsa di Politeknik Sultan Ibrahim, Johor Baharu; Ijazah Sarjana Muda Teknologi Pengurusan Fasiliti (Kepujian) di Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Selangor dan Ijazah Sarjana Muda Teknologi Kejuruteraan Awam (Kepujian) di Politeknik Ungku Omar, Perak," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada majlis pelancaran program Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) Pengurusan Pelancongan dan Hospitaliti Antarabangsa di Politeknik Sultan Ibrahim, Pasir Gudang, di sini.

Turut hadir, Pengarah Politeknik Sultan Ibrahim, Datuk Dr Arshad Kassim.

Mohlis berkata program berkembar pula adalah melibatkan Ijazah Sarjana Muda Teknologi Kejuruteraan Pembungkusan (Kepujian) dengan kerjasama Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah dan UTHM.

Beliau berkata buat permulaan, seramai 120 pelajar akan mengikuti program tersebut 2 Sept depan dengan setiap program menempatkan 30 pelajar.

Katanya, program pembelajaran akan dilaksanakan menggunakan konsep belajar berdasarkan kerja dengan pelajar ditempatkan di industri selama dua semester.

"Pelajar yang mengikuti program Ijazah Sarjana Muda Teknologi Kejuruteraan Pembungkusan (Kepujian) itu pula perlu mengikuti selama dua tahun di Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah sebelum menamatkan pengajian di UTHM," katanya.

Menurut Mohlis, penawaran program Ijazah Sarjana Muda adalah selari dengan objektif kedua transformasi politeknik iaitu memastikan politeknik terus relevan selari dengan kehendak pembangunan ekonomi negara selepas 44 tahun diwujudkan. — Bernama

Print Friendly

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

0 Comment for "coretan dunia kasih: LIfe Di Politeknik NiLAI - Blog Politeknik Malaysia - Politeknik Malaysia"